vineri, 12 aprilie 2013

Branding românesc și poziționarea în piață

Zilele trecute am primit în căsuța poștală o ofertă de nerefuzat pentru acele momente în care mi se va strica o priză, va fi nevoie să-mi schimb tabloul electric sau vreau să-mi refac căblăraia din casă.

Nu am de unde să știu dacă oferta este într-adevăr bună necunoscând piața electricienilor din București și habar nu am care este prețul corect, dar conform fluturașului de reclamă: avem reducere 25%, eleganță și siguranță.

Din fericire, pentru lucrurile mărunte care necesită reparații în casă, mă descurc fără să apelez la alți oameni, dar fluturașul a rămas prin preajmă pentru alt motiv: o lecție de branding.



O dovadă clară de așa nu - nu se respectă nici o aranjare în pagină, un grid, ceva care să-mi ghideze privirea și ca să nu mai spun că peste fotografia din stânga este pus un dreptunghi alb care taie o bucată din poză, fiind completat cu texte care nu sunt la aceeași persoană, deși apreciez încercarea de personificare a tabloului electric.


Un alt lucru pe care nu l-am înțeles este motivul pentru care acel smiley este așezat strategic în colțul din dreapta sus.

Cireașa de pe tort a acestei fețe a fluturașului este „Alte lucrări nu efectuăm!!!!!”. Nu ar fi fost mai util să se concentreze pe ce știu să facă și să promoveze clar acest lucru?


Pe verso (sau pe prima față, pentru că nu am idee care este versoul) măcelul vizual vine sub forma unui amestec haotic de fonturi - Arial, Times New Roman și ceva special pentru „Materiale și Manoperă” - care nu ajută cu nimic la accentuarea mesajului și a transmite eficient informațiile.

Dovada confuziei este clară: abia acum, când scriu articolul ăsta și mai recitesc fluturașul observ „vezi pe verso...”, înțeleg care este fața lui.

Smiley-ul  apare iarăși ca motiv al fericirii pe care o vei avea în urma schimbării unui panou electric.

Ce am învățat din această experiență?
Am învățat că brandingul este secretul succestului în anul 2013 și că măreția se gășește în atenția la detaliu.

Cum putem aplica asta în viața reală?
Simplu: încadrând foarte clar afacerea noastră în una din cele 4 categorii de branding existente.

Am construit ceea ce consider eu că se numește Poziționarea în piață. Este vorba de patru cadrane care rezultă în urmă a două criterii: Branding - ce știe lume despre tine și ce fel de experiență de utilizare oferi și Calitate - caracteristicile tehnice: expertiză, cunoștințe, viteză, cantitate a unui parametru (memorie RAM/HDD, dacă vorbim de IT).

Cele două criterii formează patru poli către care orice afacere sau persoană poate tinde. Indiferent dacă ești fondatorul unui start-up pe care abia aștepți să-l vezi pe cadran, să nu uităm că toți plecăm din origine, când calitatea este medie, iar brandingul este zero: abia așteptăm să ieșim din garaj și să spunem lumii ce facem, fie că ești trainer sau artist, este foarte important să știi ce poți oferi lumii și cum vrei să fii perceput de aceasta.

Cadranul 1 - BRANDING+ și CALITATE+
Este zona ideală, este perfecțiunea, este nirvana tuturor CEO din lume. Pe reprezentarea grafică de mai jos am ales să pun Apple pentru că este un exemplu la îndemână. Să fii astfel poziționat pe piață înseamnă să fii cunoscut, să ai o prezență constantă și continuă în mintea clienților tăi, să oferi o experiență de utilizare demnă de urmat și să completezi toate aceste lucruri cu produse care susțin cu putere ce promovezi în reclame, să ai produse care fac viața oamenilor mai ușoară și îi lasă să se bucure mai mult de momentele cu adevărat importante.

Cadranul 2 - BRANDING- și CALITATE+
Aici poți fi imediat ce ai început să derulezi afacerea ta: oferi produse de calitate, dar nu ai reușit să te impui în piață, să fii perceput ca un jucător important pentru simplul fapt că toate acestea necesită timp. Aș putea spune că eu mă regăsesc în acest cadran deoarece livrez produse de calitate (design, training sau fotografie) însă nu am avut timp să mă promovez suficient sau poate pur și simplu nu am trecut peste acel punct critic în care să primesc oferte de lucru zi de zi că să devin cu adevărat un brand. Oricum, consider că în ceea ce privește cauzalitatea celor două aspecte este CALITATE, BRAND, pentru că atunci când vei oferi calitate, vei deveni automat un brand fără să te chinui să faci explicit treaba asta.

Cadranul 3 - BRANDING- și CALITATE-
Sincer? Este cel mai nasol moment al vieții pentru că nici nu oferi calitate, nici nu te-ai ocupat cum trebuie de brandingul tău. Nu știu ce exemplu să dau aici, iar asta nu face decât să susțină trăsăturile acestui cadran: cum să dau un exemplu al cuiva de care nu am aflat? Se mai poate întâmpla să decadă afacerea ta și să ajungi, iar asta ar trebui să te pună pe gânduri și să cauți o soluție. Totuși, s-ar putea să existe un exemplu: România - părerea străinilor despre noi este una sumbră, iar calitatea lucrului Made in România este de cele mai multe ori îndoielnică. Cred că avem o șansă de scăpare, generația mea lucrează la îmbunătățiri, dar mai multe despre asta, în alt articol.

Cadranul 4 - BRANDING+ și CALITATE-
Aici am găsit foarte ușor un exemplu, în antiteză perfectă cu Apple: Microsoft. Gigantul software se laudă cu ușurință în utilizare, cu performanțe ridicate și cu aplicații de calitate, însă tot ce-au făcut referitor la blue screen a însemna un redesign al ecranului de eroare, nu au reparat problema încă de la rădăcini. Cadranul acesta descrie foarte bine multe dintre afacerile românești: încep cu investiții mari în branding, însă livrează servicii mediocre. De altfel, poți ajunge foarte ușor în această zonă a pieței prin simplul fapt că te culci pe o ureche după ce ai devenit un nume în domeniul tău și scazi calitatea serviciilor sau produselor tale.


Mai sus vedeți o reprezentare grafică a celor două axe pe care cineva se poate dezvolta. Am ales să păstrez electricienii în zona de jos pentru că am dovedit clar mai devreme să stau foarte prost la capitolul branding, dar întrebarea rămâne: oferă sau nu calitate? Dacă îi veți suna vreodată, vă rog să reveniți și la mine cu un e-mail sau telefon să știu unde se află ei în piață.

Poziționarea în piață nu este un instrument cu nuanță absolută, te poți afla oriunde în cele 4 cadrane, poți avea doar puțin branding și puțină calitate, imporant este să-ți dorești să tinzi către colțul din dreapta sus.

Îmi doresc să fie un mecanism de evaluare foarte eficient pentru afacerile voastre și să lucrăm împreună pentru o Românie cât mai bine promovată și de cea mai înaltă calitate.

2 comentarii:

  1. Mi se pare simpatic faptul că ți-a luat mai mult timp să scrii articolul decât i-a luat domnului ing. A. Merce sa pregateasca flyer-ul :))

    RăspundețiȘtergere
  2. Crezi că a fost ușor și pentru el? Îți dai seama cât durează să alegi atâtea fonturi și dimensiuni diferite? :))

    RăspundețiȘtergere