Unul dintre cei mai mari oratori ai lumii moderne a fost Steve Jobs. El a reușit să modifice culturi, să creeze trenduri și să producă inovații ca nimeni altcineva.
Într-un articol pe care l-am găsit pe internet se face o trecere în revistă a lecțiilor de viață pe care le poți învăța de la acest guru al tehnologiei. Eu voi face în continuare o translație a acestora în lumea vorbitului în public.
1. Rămâi întotdeauna concentrat
De-a lungul modelării discursului și până la livrare este foarte important să fii cu totul concentrat și dedicat pentru a-ți transpune cât mai bine emoțiile în textul tău, astfel încât oamenii să înțeleagă din prima ceea ce tu vrei să transmiți. De asemenea, a te concentra înseamnă să reduci totul la esențial pentru că oamenii nu vor reține tot, ci doar câteva idei (orientativ, te poți limita la trei aspecte relevante).
2. Fă totul cât mai simplu
La fel ca în orice alt aspect al vieții, tuturor (bine, 90% dintre noi) ne place simplitatea: mașina să pornească din prima, puține butoane la telecomandă sau un website intuitiv, așa că nici vorbitul în public nu face rabat de la această lege. Alege cuvinte ușoare, termeni pe care-i cunoaște toată lumea și recurge la povești sau metafore pentru a explica procese mai complexe.
3. Rezolvă toate nevoie într-un singur sistem
Analogia cea mai bună cu un discurs este aceea în care sistemul devine chiar discursul tău, iar satisfacerea nevoilor se poate referi la stilurile de învățare a celor din public. Încearcă să pui câte puțin din fiecare element (audio, video, fotografii, date/grafice etc.) pentru a oferi împlinirea nevoii fiecărei tipologii din public. Gândește-te la public ca la un titan care dorește câte o fructă din toate existente pentru a sta liniștit și pentru a nu te ataca.
4. Produsele contează, nu profitul
Iarași voi adapta această lecția și voi spune că „Discursul contează, nu lauda ta”. Este important să livrezi un discurs bun, care să schimbe într-adevăr ceva, care să producă o experiență de învățare, ceva memorabil sau ceva la care să mediteze cei din public. Dacă vei construi discursuri care trebuie să-ți aducă ție benefecii, îți va merge o perioadă până când vei da de oamenii cu adevărat buni în meserie și-ți vor da recomandări negative. Un vorbitor în excelent se numește cel care experimentează și crește sănătos, livrând discursuri cu impact din ce în ce mai mare.
5. Nu cerceta piața, schimb-o
Cel mai bun exemplu este ceea ce se întâmplă acum cu lumea din jur: pornografie, incultură și nonvalori peste tot. Dacă ar fi să te adaptezi acestei piețe, vei eșua într-o masă amorfă de grotesc. Este foarte important să alegi valorile nobile și să te dezvolți în această direcție, inclusiv în ceea ce privește discursul tău. Alege subiectul care te pasionează, vorbește de fiecare dată despre el și dovedește calitatea ta de expert în acel domeniu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu